האפשרות לרכוש חוב מסחרי שוטף של חייבים בארץ או בחו"ל עולה בקנה אחד עם הצרכים של עסקים קטנים. במאמר הבא נציג את היתרונות של מהלך כזה ונסביר איך מבצעים אותו בצורה הכי משתלמת
פקטורינג לעסקים קטנים מבוצע בכל רחבי העולם במטרה לסייע להם לשפר את תזרים המזומנים. בין היתר, בעלי עסקים קטנים יכולים לבצע פעולה כזו מול חברות פרטיות, גופי אשראי או מימון וכמובן בנקים. בנוסף, בעלי עסקים קטנים זקוקים לשירות כזה כאשר הם מגיעים למצב שבו הם מוציאים חשבונית – אבל התאריך הנקוב דורש מהם להמתין תקופה ארוכה עד לקבלת התגמול ממנו.
כל פקטורינג והיתרונות שלו
החדשות הטובות הן שבעלי עסקים קטנים יכולים כיום לשלב את פעולת הפקטורינג בארגז הכלים שלהם. כאשר הם עושים את זה, ניתן להצביע בבירור על לפחות 7 יתרונות של פקטורינג לעסקים קטנים:
1. הקטנת סיכויי חשיפה לחייבים
היתרון הכי גדול של פקטורינג הוא שבעזרתו עסקים קטנים מקטינים את החשיפה שלהם לחייבים. בגלל שהאינטרס של כל עסק הוא שיהיה לו כמה שפחות לקוחות חייבים וכמה שיותר לקוחות משלמים, רצוי לשלב את הפקטורינג בארגז הכלים.
2. הקדמת תקבולים
ברמה היום יומית, המשמעות של פקטורינג לעסקים קטנים היא שניתן לבצע אותו על מנת להקדים תקבולים. כאשר מבצעים את הפקטורינג, התקבולים מגיעים מהחברה שמספקת את המימון ולא מהחייבים המופיעים על השם של החשבונית. לכן, את התקבולים מקבלים מוקדם יותר כדי להניע את העסק.
3. שיפור תזרים המזומנים
המשמעות של הקדמת תקבולים היא שיפור של תזרים המזומנים. כאשר עסק משפר את תזרים המזומנים שלו, זה אומר שיש לו יותר משאבים לרכוש ציוד, להעסיק כוח אדם, למלא את המלאי וכן הלאה. בטווח הארוך, תזרים מזומנים משופר גם מגדיל את יכולת ההישרדות של העסק בתקופות של משבר כלכלי. אז נכון ששיפור תזרים המזומנים חשוב לכל עסק או אפילו חברה, אבל אצל עסקים קטנים הוא עוד יותר קריטי.
4. שיפור יחסים פיננסיים בדוחות העסק
לכל עסק קטן יש דוחות כספיים. בין היתר, המטרה של דוחות כספיים מן הסוג הזה היא לאפשר מעקב אחר ההוצאות וההכנסות. בנוסף, דוחות כספיים עוזרים לעסק לשפר את ההתנהלות שלו מול רשויות הגבייה והמס. במקרים של ניסיון למכור את העסק, ניתן לשפר את היחסים הפיננסיים בתוך הדוחות הכספיים באמצעות עסקאות פקטורינג שונות.
5. עסקת פקטורינג שלא נרשמת כקבלת אשראי
גם עסקאות פקטורינג שמבוצעות מול גופי מימון, חברות אשראי או עסקים פרטיים וגם עסקאות כאלה של פקטורינג לעסקים קטנים על ידי הבנק לא נרשמות כקבלת אשראי. בפועל, זה אומר שהעסק יכול להמשיך לדרוש אשראי או לנצל את מסגרת האשראי שכבר עומדת לרשותו.
6. גיוון במקורות המימון
אחת הדרכים הטובות ביותר לגוון את מקורות המימון של העסק היא להשתמש בעסקאות פקטורינג. כאשר עסק משתמש בעסקה כזו, הוא לא מערב את הלקוחות שלו בשום צורה ואף ממשיך להציע להם תנאי תשלום נוחים. במקביל, הוא מקבל את התמורה מהר יותר ובאופן מיידי מהחברה שביצעה עבורו את הפקטורינג.
7. פקטורינג בהתאמה אישית
בעלי עסקים קטנים יכולים לבחור האם לבצע פקטורינג מקומי או פקטורינג יצוא. במקרים אחרים, הם יבחרו פקטורינג הפוך או מימון יבוא. לבסוף, זה נכון שתמורת הפקטורינג נדרשים בעלי עסקים קטנים לשלם עמלה, אבל זה משתלם יותר מאשר לספוג את תהליכי הגבייה מול חייבים שאינם ממלאים את חובם.